Årsmöte 2023

23 mars 2023, kl 18 Oskarsrogatan 7, Solna

Årsmötet i korthet
Årsmötet innebar några förändringar i styrelsen. Natalie von der Lehr och Anna Norberg klev av och Cecilia Odlind klev in. Tack Anna och Natalie för flera års insats för SMVJ och välkommen Cecilia!

Årsmötesprotokoll här: SMVJ årsmötesprotokoll 2023

Årsmötet inleddes med en populär paj och en gluten- och laktosfri cheescake.Det efterfrågade receptet på cheescake finns här: Recept på cheescake

Föreläsning om AI
Efter årsmötet fick vi lyssna till Henrik Nordström och Max Larsson Sundqvist i ämnet AI, artificiell intelligens. Vi fick bland annat veta vad maskininlärning och generativ artificiell intelligens (AI) är och hur dessa används i stora språkmodeller (som Open AI:s GPT 3.5). Därefter gick föreläsarna igenom några praktiska tillämpningar, med ett par interaktiva exempel som ligger nära journalistiken.

Max Larsson Sundqvist och Henrik Nordström är båda lektorer i psykologi vid Södertörns högskola. Max doktorerade inom minne och inlärningsoptimering och Henrik doktorerade inom emotions-igenkänning i mänskligt tal.

Föreläsningsbilder kan laddas ned här som pdf: Föreläsning AI